Hvorfor trækker jeg mig følelsesmæssigt i relationer?
Mange mennesker tror, at følelsesmæssig tilbagetrækning handler om manglende kærlighed eller interesse. Men ofte handler det mere om beskyttelse.
Nogle trækker sig, når konflikter opstår. Andre lukker ned, når nogen kommer for tæt på følelsesmæssigt. Nogle bliver tavse eller begynder at overtænke alting i stedet for bare at være til stede.
Og ofte sker det næsten automatisk.
Ikke fordi man nødvendigvis ønsker afstand. Men fordi noget i én forbinder nærhed, følelser eller konflikt med uro, pres, skam eller afvisning.
Følelsesmæssig tilbagetrækning handler ofte om beskyttelse
Mange lærer tidligt i livet, at bestemte følelser eller behov ikke føles helt trygge. Over tid kan kroppen derfor begynde at reagere automatisk på følelsesmæssig intensitet.
Det betyder ikke nødvendigvis, at noget er galt med dig.
Det betyder ofte bare, at du har udviklet strategier for at beskytte dig selv.
Problemet er, at de samme strategier senere kan begynde at skabe afstand til andre mennesker — og til dig selv.
Det handler sjældent om manglende kærlighed
Mange prøver at løse problemet ved at presse sig selv:
“Jeg burde være mere nærværende.”
“Jeg burde ikke trække mig.”
“Der må være noget galt med mig.”
Men selvkritik skaber sjældent mere tryghed.
For mange begynder forandring ikke med at presse sig selv hårdere, men med at forstå sig selv lidt dybere.